نحوه تحریر دفاتر قانونی (به نوشته جناب آقاي ميثم حاجي محمدي – پرشين حساب)


عضو شويد


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشي رمز عبور؟

عضويت سريع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاريخ : شنبه 8 اسفند 1394
بازديد : 10193
نويسنده : نيك گهر

اگر کار تحریر دفاتر را بخواهیم طبقه بندی کنیم شامل موارد زیر است :

گام اول : اقدامات مهم قبل از تحریر دفاتر قانونی

گام دوم : اقدامات حین تحریر دفاتر قانونی

گام سوم : اقدامات بعد از تحریر دفاتر قانونی

صرفاً آموزش نحوه تحریر دفاتر قانونی کافی نیست، شما باید بتوانید در حساس ترین نوع  پروژه های مالی و مالیاتی برای خودتان یک تریبون قوی ایجاد کنید. متاسفانه این نکته ترس خاصی را بین اغلب حسابداران ایجاد می کند و باعث می شود که به عنوان نمونه یک حسابدار با حدوداً ۱۰ سال سابقه کار هنور هیچ نوعی اقدامی در نگارش دفاتر قانونی بر نداشته است در صورتی که یکی از اصول مهم در کار حسابداری مالیاتی، تسلط بر قانون آیین نامه تحریر دفاتر و تحریر دفاتر می باشد. جالب است بدانید یکی از سوالات مهم مورد نظر مدیران در مصاحبه آزمون های استخدامی می باشد. خودتان قضاوت کنید اگر جواب این سوال که آیا تا به حال دفتر نوشته اید؟ خیر باشد، چه تصوری از طرف مدیرنسبت به شما پیش می آید؟حالا هر چقدر هم حرفه ای باشید و پاسخ این سوال را ندانید یک امتیاز خیلی خوب و باصطلاح یک چراغ را از دست داده اید. البته شاید بازهم بیشتر فعالان مالی در این خصوص مقصر نباشند و در محدوده نوار قرمز رنگ قرار گرفته باشند.منظور از محدوده قرمز رنگ عدم اجازه داشتن حسابداران ابه انجام مهمترین کارها همانند نحوه تحریر دفاتر قانونی است که معمولا از طرف مدیران مالی اعمال می شود. نکته مهم همین جا مطرح می شود که اگر تا آخر عمر کاری این فرصت و اجازه صادر نشود شما خودتان اقدامی نمی کنید؟ حداقل کار ممکن آموزش و یادگیری است پس کوتاهی نکنید و توجیه نداشته باشید. اگر میخواهید دفتر نویسی را حرفه خود کنید حتماً دستورالعمل انتهای این پست را اجرا کنید.

خیلی مختصر شما را می خواهم با ۳ گام مهم تحریر دفاتر قانونی آشنا کنم

گام اول : اقدامات مهم قبل از تحریر دفاتر قانونی

در اولین گام شما باید با تکنیکهای فوق آشنا باشید : نحوه تعدیلات سنواتی، محاسبات ثبتی سود و زیان در سند بستن حسابهای موقت، نحوه استخراج سود انباشته سال جاری و انتقال به سود انباشته مندرج در ترازنامه همراه با ثبت صحیح طرف بدهکار و بستانکار، تسلط کامل بر مانده گیری حسابها طبق طبقه بندی استاندارد تمامی حسابها، تسلط کامل برایجاد ذخایر کوتاه مدت و بلندمدت مانند ذخیره مالیات عملکرد و ارزش افزوده،محاسبات و صدور سند حسابداری مربوط به عیدی و سنوات در پایان سال ، استعلام طرف حسابهای بدهکار و بستانکار و اخذ تاییدیه جهت تطابق.

گام دوم : اقدامات حین تحریر دفاتر قانونی

مهمترین کار شما در این گام،ثبت کلیه رویدادها طبق گزارشات سیستم است. شما قبلا در مهلت مقرر دفاتر را دریافت کرده اید و در هر هفته با حوصله و دقت شروع به تحریر دفاتر می کنید. حالا با چندین بار مطالعه ایین نامه به همراه تمرین در دفتر چرک نویس و پیاده سازی کامل گام در مرحله اول باید  مهمترین صورتهای مالی را هم طبق استانداردهای حسابداری بدست اورید.در این مرحله گام آخر انتخاب خودکار مناسب است که پیشنهاد می کنیم اگر برای اولین بار است که وارد دنیای تحریر دفاترذ می شسود به هیچ عنوان از روان نویس و یا خودنویس استفاده نکنید و صرفاً از خودکارهایی که جوهر پس نمی دهند شروع کنید.

گام سوم : اقدامات بعد از تحریر دفاتر قانونی

 

در گام آخر هم باید با برنامه ریزی روکش اسناد حسابداری قطعی شده را با ضمائم و پیوست کنترل کنید تا آماده مرتب سازی فیزیکی در زونکن های شماره دار شوند. همچنین قبل از ابلاغ کارشناس مالیاتی خود می توانید گزارشات فوق را کنترل و آماده کنید : تراز کل و معین چهار ستونی، گزارش موجودی انبار، زونکن صورت مغایرت بانکی ماهانه، گزارش بدهکاران ، گزارش بستانکاران به همراه آگهی های قابل توجه هیات مدیره می باشد.

یک اقدام غیر حرفه ای اما مفید ….

اولین سالی که میخواستم دفاتر مالی یک شرکت خصوصی رو تحریر کنم خیلی استرس داشتم چون دیده بودم چقدر راحت دفاترو به دلایل خیلی الکی توسط دارایی رد میشه.برای این کار چندین پیشنهاد وجود داشت   با مدادنوشتن یا در چک نویس نوشتن و یا….

اما بهترین چیزی که بهم پیشنهاد شد این بود که شرکتهایی که  مطمئن به علی الراس شدنشون بودم  استفاده کنم. بنابرین ۲ تا شرکت پیدا کردم که فهمیدم دفاترشون به دلیل عدم  رعایت ترتیب تاریخ و عدد علی الراس میشه بنابراین دفاترشونو قبول کردم و شروع به نوشتن کردم تا بدون چک نویس کردن و به صورت کاملا واقعی بنویسم. و این باعث شد که از اون به بعد بدون هیچ استرسی برای نوشتن دفاتر قانونی  اقدام کنم .




:: موضوعات مرتبط: مباحث مالياتي , ,
:: برچسب‌ها: دفاتر قانونی , سه گام تحریر دفاتر قانونی , نحوه تحرير دفاتر قانوني ,
مي توانيد ديدگاه خود را بنويسيد


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








بسته خودآموز حسابداری آس حساب
این وبسایت در سامانه پایگاههای اینترنتی وزارت ارشاد اسلامی ثبت شده است. http://samandehi.ir/Default.aspx

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان آموزش حسابداري آسان و آدرس ashesab.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com